Meny
 

Vil du holde nyttårsforsettet i år?

Etter ukesvis med pepperkaker, ribbesvor og marsipan, er det mange av oss som gledelig setter nyttårsforsetter om en bedre livsstil når 1. januar trer i kraft. Men hvordan holder du de?

 

STÅR TIL DISPOSISJON: Personlig trener hos Avancia Ski, Therese Ødegaard, og resepsjonist og salgsansvarlig, Katarina Ødegaard, ønsker alle hjertelig velkommen til trening.

 

Enten du har som mål å gå ned i vekt, øke livskvaliteten eller bære handleposene hele veien hjem, kan det å opprettholde den nye livsstilen være lettere sagt en gjort!

– Kroppen er et vanedyr og elsker rutiner, forklarer Therese Ødegaard, personlig trener hos Avancia på Ski Storsenter. – Derfor er det så vanskelig for oss å gjøre endringer.

 

Så hva kan du gjøre for å unngå å bryte løftene?

Therese forklarer at noe av det viktigste man må ta hensyn til er å sette realistiske mål som samsvarer med hverdagen din. Hvis trening aldri har fått plass i kalenderen før, må du nok regne med å sette av tid til å gjøre dette og få det som en del av rutinen din.

 

Therese forteller også at det er viktig at du setter mål som det ligger litt følelser bak, og som er viktig for deg. Istedenfor å sette mål som å gå ned i vekt, så anbefaler den personlige treneren at du spesifiserer hvorfor du vil det. Er det fordi du vil lettere leke med barna? Fordi du ønsker å leve noen år lengre? Eller fordi du ønsker å unngå skader, eller bli symptomfri?

  

Ikke vær redd for å trene

For mange kan det å sette foten inn på et treningssenter være en skremmende tanke, spesielt hvis det har gått flere år siden man sist tok seg en løpetur eller løftet vekter. – Mange tenker kanskje at man må være på et spesielt nivå for å trene på et treningssenter, men så er det faktisk motsatt, forklarer David Ewald, personlig trener hos Avancia på Ski Storsenter. – Treningssenteret kan brukes som et hjelpemiddel til å være aktiv i hverdagen. Det kan være den snilleste formen for trening og en flott måte å trene seg opp til de tingene man synes er morsomt.

 

For å gjøre besøkene til treningssenter lettere anbefaler David at du enten tar med deg en treningskamerat, eller har introduksjonstimer med en personlig trener:

– En personlig trener er interessert i at du skal nå målene dine. Vi kan også gi konstruktiv tilbakemelding om hvilket nivå du ligger på, så du starter med riktig trening for ditt utgangspunkt.

 

David Ewald Personlig Trener Avancia

LOV Å HA DÅRLIGE DAGER: David Ewald, personlig trener hos Avancia Ski, mener det er lov til å ha dårlige dager, men at du ikke må skli helt ut. 

 

Det er lov å gjøre feil

Selv om mange av oss kan sette realistiske mål, så er det kanskje enda vanskeligere å ha realistiske forventninger på hvor raskt vi kommer til å se resultatet. Therese og David minner oss på at vi ikke må gi opp hvis vi ikke ser virkningen av trening og sunt kosthold like fort som vi ønsker:

– Har du brukt 20-30-40 år på å komme dit du er nå, så tar det ikke bare to uker for å få sommerkroppen.

 

David oppfordrer også at du ikke må miste motet om du gjør en liten feil, eller ikke følger planen på punkt og prikke:

– Det er helt lov å ha dårlige dager, og utelate en treningsøkt eller spise en kake på jobben. Men ikke skli helt ut, kom deg inn på rett på spor igjen.  – Det hjelper ikke å være kjempeflink i to uker med trening, og så ikke orke mer.

 

Avancia Sport Center Ski

 INSPIRERENDE OG PRAKTISK: Avancia Sport Center har flotte lokaler, lett tilgjengelig i 3. etasje på Ski Storsenter.

Sist endret - 03 juli 2017

Relaterte butikker

Stamina logo