Tips til å løpe ute!

Løpe ute
Løpe ute
Løpe ute
Løpe ute
Løpe ute
Løpe ute

Løpesesongen er i gang og mange har fått øynene opp for løping og utendørstrening. Vi har tatt en prat med Hanne på Löplabbet, for å få hennes beste tips.

Nå som løpesesongen er i gang, og nå er det jo i hovedsak anbefalt å trene ute. Har dere merket en økt interesse for løpeutstyr?

Det har siden nedstengning av samfunnet pga Covid-19 vært en eksplosjon i folk som skal ut på tur og ut å løpe. Det er veldig gøy at folk har fått smaken på løping ute i skog og mark og rundt i byen.

Hva er viktig å tenke på ved valg av løpesko?

Det er viktig å klare å definere hvilket underlag du skal bruke skoen mest på. Asfalt og terreng sko skilles på demping, struktur i sålen, stabilitet og materialet som er brukt i overdelen. Det er viktig å ta hensyn til skader og plager og hvor mye og hvor langt man ønsker å løpe.

Hvilke løpesko anbefaler du ved løp i terreng?

Det som er viktig å tenke på ved valg av sko til terrenget er hva slags terreng du skal løpe i. Er det småstier og ulendt er det godt å løpe med en sko som gjør at du får god kontakt med underlaget, som gjør at du kan løpe uten å tenke for mye på hvor du setter ned foten. Inov-8 x-talon 210, VJ Extrm og Altra Lone Peak 5.0 er supre eksempler på det. Det finnes noen terrengsko som har mere demping, så om det blir løping i lysløypa og på skogsbilvei så kan det være godt med litt mer såle. Det er også blitt veldig populært å løpe på tvers av Hardanger, løpe flere dager i fjellet og da kan det være godt med bra feste og bra demping. Bra alternativer til denne typen terreng løping er VJ Ultra, Inov-8 TrailFly Ultra max 300.

Når det kommer til annet utstyr og bekledning, hva vil du si er viktig å tenke på her?

Det er viktig at klærne ikke føles kalde, våte og blir tunge når du trener. Det skal være komfortabelt å bevege seg i de. Bruke lag på lag prinsippet når det er kaldt og du er på fjellet og trener, da er det lett å regulere hvor varmt/kaldt du opplever det. Jeg selv er veldig glad i ull innerst, da slipper du at det setter seg lukt i klærne så fort og det er kjempebehagelig å trene med sommer som vinter. Det er jo en del som sliter med vonde muskler og vondter, det er blitt mer og mer vanlig at folk fikser dette hjemme selv med massasje pistol, foam roller.


Hva er dine beste tips til å komme i gang med løpingen?

Start forsiktig, det er mye bedre å starte med gå-jogg prinsippet enn å guffe på og gå på en smell. Det er viktig med riktig og gode sko så du ikke får vondt i bena og kroppen. Mange synes det er enklere å komme seg ut hvis de har en avtale, allier deg med en venn og kom deg ut og kos deg. Inne på våre nettsider kan du finne treningsprogram for nybegynneren og opp til den erfarne.