Bærekraft på REMA 1000
I 2020 lanserte REMA 1000 sin nye ansvarsstrategi for å bidra til en mer bærekraftig framtid for mennesker og planeten.
REMA 1000 har en visjon om å gjøre kundens hverdag sunnere og mer bærekraftig. I 2020 lanserte de en ny ansvarsstrategi. Dagligvarekjeden sin ambisjon er å være klimapositiv og sirkulær hvor de bidrar til bedre helse for sine kunder, sikre ansvarlige og bærekraftige verdikjeder og skape muligheter for alle. Hvert år rapporterer de inn om arbeid innen klima og miljø, helse, dyrevelferd og ansvarlig handel.
Matproduksjonen står for 30 prosent av klimagassutslippene globalt, og som dagligvarekjede ønsker de å være en del av løsningen. Her er noen ting REMA 1000 gjør og noen tips til hvordan du kan ta mer bærekraftige valg når du handler.
“Matproduksjonen står for 30 prosent av klimagassutslippene globalt”
Lettere å velge lokale og bærekraftige produkter
REMA 1000 ønsker å gjøre det lett for kundene å ta sunnere og mer bærekraftige valg. Noen av tiltakene de har gjort er å ha mer plantebaserte produkter, satse på mer lokalmat og bærekraftig fisk og sjømat. De har blant annet kuttet palmeolje fra alle egne produkter så du kan være trygg på at alle produkter merket med REMA 1000 er palmeoljefrie, fordi palmeolje gjør stor skade på regnskogen og kroppen.
De har også et samarbeid med Kolonihagen som har fokus på smak, kvalitet, bærekraft og dyrevelferd. Alle produktene fra merket er økologisk produsert. I 2020 lanserte de 63 nye produkter fra Kolonihagen. I fjor mottok REMA 1000 den internasjonale dyrevelferdsprisen Good Chicken Award som eneste dagligvareaktør i verden som kun selger kylling av bedre dyrevelferd i alle butikkene.
Redusere matsvinn
Har du fått med deg REMA 1000 sine produkter merket med “keep it”? Siden 2012 har REMA 1000 merket 70 millioner ferskvarer med "keep it" som følger produktets temperatur over tid, og indikatoren gjør det lettere å redusere matsvinn både i butikk og i husholdningen. Dagligvarekjedens egne produkter merkes også med “ofte god etter”, og dette er et av tiltakene for å redusere matsvinn i tillegg til nedprising av varer som nærmer seg utløpsdato og gode bestillings- og rulleringsrutiner.
I REMA 1000 sine kanaler finner du også inspirasjon til å lage restemat og ta vare på maten. Matsvinn er en av de største miljøutfordringene. I følge Matvett ble det kastet 417 000 tonn spiselig mat i Norge i 2019, og ca. 55% av svinnet skjer i husholdningene og 15% i dagligvare. Derfor donerte REMA 1000 i fjor 314 000 måltider til matsentralen for å hjelpe til med å redusere matsvinn.
“I følge Matvett ble det kastet 417 000 tonn spiselig mat i Norge i 2019, og ca. 55% av svinnet skjer i husholdningene og 15% i dagligvare”
Plast og emballasje
En annen miljøutfordring er plast og emballasje. I fjor kuttet kjeden 576 tonn plast fra egne merkevarer, og siden 2018 har de kuttet totalt 1321 tonn. Et av satsningsområdene er bruk av mer bærekraftig emballasje, som kan også bidra til mindre matsvinn.
Visste du at 8 millioner tonn plast havner i havet hvert år og 80 prosent av dette kommer fra land? Plast som havner i naturen brytes ikke ned, og kun 14 prosent av plasten på verdensbasis brukes på nytt. REMA 1000 har et løfte om at i 2030 er all emballasje fra egne merkevarer sirkulær og klimanøytral, og de forventer det samme fra sine leverandører. Kjeden har signert plastløftet som innebærer å øke bruken av resirkulert plast i egen emballasje, redusere unødvendig bruk av plast og designe for gjenvinning.
“Rema 1000 er rangert som en av verdens beste på klimaledelse av CDP for tredje året på rad”.
Miljøbutikker
Siden 2020 har REMA 1000 åpnet 9 nye miljøbutikker, og byttet til miljøvennlige kjølegasser i 52 eksisterende butikker. I tillegg har 360 butikker redusert strømforbruket sitt ved å bytte til LED-belysning. Kjeden har også produsert 1 786 000 kWH solenergi fra lagerbygg, og dette er nok til å dekke det årlige strømforbruket til 169 eneboliger. I 2020 ble klimagassutslipp redusert med 1%, og siden 2012 er utslippene kuttet med 60%.